Trendy w nauce języka obcego

Na przykładzie Unii Europejskiej i jej instytucji widać degradację języka francuskiego, który do niedawna był jednym z czołowych języków używanych zarówno w dyplomacji, jak też handlu. Dostęp do nauki jest coraz szerszy, bowiem nauce sprzyja internet i pomoce ogólnodostępne, bezpłatne z jakich warto skorzystać ucząc się samodzielnie. Bardzo wyraźnym trendem jest autonomia ucznia, dostrzeżenie jego indywidualnych potrzeb, uwzględnienie indywidualnego tempa nauczania i zakresu odpowiedniego do potrzeb oraz możliwości ucznia. To dzięki indywidualizacji dydaktyki oferty kursów językowych są tak elastyczne.

Nauka języka obcego to nauka przez całe życie, zarówno obowiązek uzupełniania swej wiedzy, jak również proporcjonalny wzrost korzyści (wysokość zarobków a znajomość języka), które płyną ze znajomości języków. Długo utrzymującym się trendem w nauce języków jest moda na naukę w każdym wieku. W Polsce od kilku lat wzmacniany jest trend do nauki co najmniej kilku języków na poziomie przynajmniej średnio zaawansowanym. Globalny trend do nauki języka angielskiego wciąż jest w czołówce, aczkolwiek na prowadzenie wysuwają się również języki takie jak niemiecki, rosyjski czy chiński. Polecamy Language Trends Survey by British Council, który przeczytasz tutaj.

Nauka poprzez językowy wyjazd

Światowym trendem jest nauka poprzez językowy wyjazd zagraniczny, czy to czysto edukacyjny (kursy i obozy językowe), czy też wymianę studencką (Erasmus, AIESEC, Leonardo da Vinci), bądź emigrację zarobkową. Bez względu na formę nauki istotnym wyznacznikiem jest zasada kierowania się indywidualnymi możliwościami i potrzebami ucznia w procesie nauki języka podaje Marcin Stryjecki ze Sprachcaffe.

Maksymalizacja autonomii ucznia pozwala osiągnąć należyte efekty, niemniej nie zawsze jest możliwa, światowe trendy metodyczne poświęcają sporo uwagi właśnie temu zagadnieniu w kontekście grupowej nauki na kursach językowych. Drugim z zagadnień szeroko poruszanych jest motywacja ucznia. Dzięki odpowiednim naciskom, stymulacji motywacji uczniowie osiągają o wiele lepsze efekty nauki. Motywacja jest podsycanie potrzebne jest zarówno w metodzie nauczania jeden na jeden jak i w grupie. Podkreśla się znaczenie związków motywacji z funkcjonowaniem poznawczym. Wraz z motywacją poruszane są aspekty implementacji kultury języka do samej nauki. Dzięki z pozoru luźnym "lekcjom" poświęconym zwyczajom, kulturze, historii języka można nabyć o wiele więcej umiejętności niżeli poprzez zakuwanie słówek i zasad gramatycznych.

Na przestrzeni lat wyraźnej ewolucji doznały materiały dydaktyczne. Podręczniki w tradycyjnej formie są wciąż obecne w wielu szkołach językowych, jednakże największy nacisk kładziony jest na wielozmysłowość pomocy, praktykę i naukę poprzez własne doświadczenie języka, konwersacji prowadzących do automatyzacji języka. W tym miejscu należy zwrócić uwagę na wykorzystanie nowych technologii do nauki języka, nie tylko poprzez e-kursy ale również poprzez samodzielne możliwości doskonalenia języka w sieci. Mimo że metodyka i trendy metodyczne ostatnich lat sprawdzają się w nauce każdego języka obcego, niezależnie czy jest to pierwszy język którego się uczymy czy kolejny, to angielski jest tym najpopularniejszym i dla większości priorytetowym.

Coraz częściej uczymy się kilku języków jednocześnie, zwłaszcza iż badania naukowe nad możliwościami naszego mózgu wykazują, że nauka języka jest nam potrzebna i sprzyja inteligencji, gimnastyce umysłu, utrzymaniu sprawności intelektualnej i kreatywności. Nie zawsze wybory języków do nauki to wybory przemyślane. Należy pamiętać iż łatwiej, szybciej i sprawniej uczyć się języków z tej samej rodziny, trudniej zaś połączyć naukę fińskiego, arabskiego i hiszpańskiego jednocześnie. Z czasem przybywa również osób które uczą się języków w języku obcym, w którym dysponują na tyle rozwiniętą kompetencją by bez problemu uczyć się np. tureckiego z anglojęzycznym nauczycielem. Więcej o technologii w nauce języka obcego - polecamy dla poszerzenia wiedzy.

Bardzo ważnym trendem w nauczaniu języków jest uznanie języka obcego, zwłaszcza angielskiego jako narzędzia, które pozwala osiągać poszczególne cele życiowe, czy to w obszarze zawodowym, naukowym, zarobkowym, czy rozrywkowym. Dzięki znajomości języka zyskujemy dostęp do wiedzy, ludzi, kontaktów. Ma to ogromny wpływ na oczekiwany profil nauczyciela, lektora języka. Ma on być nie tylko osobą zapoznającą ucznia z normami gramatycznymi i słownictwem, ale ma być także, o ile nie przede wszystkim rozmówcą, swego rodzaju coachem. Kwestie akcentu, poprawności wymowy itp. we współczesnym nauczaniu schodzą na drugi plan gdyż liczy się komunikacja, umiejętność "dogadania się", porozumienia. Temu sprzyja immersja, czyli nauka poprzez zanurzenie. Stąd też wzrasta zainteresowanie kursami językowymi zagranicą.

Wyjazdy zagraniczne (popularne destynacje w 2014 roku wg. Sprachcaffe to m.im: Malta - St. Julian's, Anglia - Londyn i Brighton, USA - Nowy Jork, Francja - Paryż i Nieca, Hiszpania - Barcelona i Madryt, Niemcy - Frankfurt) najlepiej przygotowują uczniów do posługiwania się językiem jako narzędziem do zdobywania wiedzy i międzynarodowych znajomości. W imię immersji wiele krajów europejskich stara się zapewnić obycie z językiem, osłuchanie się i wczesną edukację językową dzieciom od pierwszych lat życia. Trend ten kwestionują lingwiści, którzy uważają za bezcelowy, a także psycholodzy zwracający uwagę na szkodliwość wprowadzania języka obcego u małych dzieci. Bardzo wiele możliwości jakie daje internet w kwestii obcowania z językiem to duża szansa, zwłaszcza dla pokolenia młodzieży i obecnych 30-40 latków. Popularyzacja nauki przez Skype, czy platformy e-learningowe ma wielu odbiorców, którzy zadowoleni z efektów podejmują naukę na kolejnym poziomie, czy też kolejnego języka obcego.

Z globalizacją i internetyzacją związany jest również trend implementacji języka angielskiego do biznesu. Międzynarodowość współczesnego biznesu, zmiany strukturalne wymuszają na pracownikach, nie tylko kadrze zarządzającej komunikację w jednym języku niezależnie od miejsca w jakim się pracownik znajduje, i języka ojczystego jakim włada. Sprawna komunikacja w języku angielskim to gwarancja sukcesu ekonomicznego firmy wykorzystującej optymalizację procesów produkcji, magazynowania, dystrybucji i sprzedaży a także obsługi klienta.

Powoli trend ten słabnie wraz z faktem, iż biznes to współpraca i relacje międzyludzkie, partnerskie, do których ułożenia wymagane jest poznanie się wzajemne, a temu sprzyja rodzimy języka, nie zaś wspólny język w którym możemy się porozumieć. W pewnym sensie znajomość angielskiego spełnia to zadanie, bowiem dzięki niej możemy się z drugą stroną porozumieć, jednakże sukcesy biznesowe dowodzą, iż o wiele więcej można osiągnąć, kiedy robiąc "deal" z Hiszpanem będziemy z nim negocjować po hiszpańsku, a z Chińczykiem po chińsku itp. To ujęcie sprzyja trendom w nauce wielu języków, przez całe życie. Coraz częściej partner biznesowy i nas zaskakuje komunikacją w języku polskim, co bez wątpienia jest dla niego plusem już na starcie.

Marcin Stryjecki, Sprachcaffe


data ostatniej modyfikacji: 2014-11-18 16:03:54
Komentarze
 
Polityka Prywatności