2. Stawiaj czytelnika na pierwszym miejscu

Pisz interesująco i na temat. Zawsze pamiętaj o odbiorcy tekstu. To nie tylko twój szef czy współpracownik, to przede wszystkim twój czytelnik. Podobnie jak ty, ma mało czasu. Zastanów się, kim jest, co już wie, co należy mu jeszcze wyjaśnić.

Spójrz na tekst z punktu widzenia odbiorców.
  • Zwracaj się do nich bezpośrednio - poczują się wówczas zaangażowani. Autorzy dokumentów Komisji zbyt rzadko zwracają się bezpośrednio do odbiorców.
  • Staraj się przewidzieć ich pytania i upewnij się, że w tekście znajdą na nie odpowiedzi. Można nawet przedstawić te pytania jako śródtytuły, na przykład: "Co się zmieni po wprowadzeniu nowej polityki?", "Dlaczego jest ona potrzebna?", "Kogo dotyczy?", "Jakich rezultatów możemy się spodziewać?"
  • Zainteresuj odbiorców tekstu. Podaj tylko te informacje, których naprawdę potrzebują. W miarę możliwości unikaj wdawania się w szczegóły. Dla większości odbiorców procedury wewnętrzne Komisji i formalności międzyinstytucjonalne niewiele znaczą, a ich eksponowanie wpływa na postrzeganie Komisji jako instytucji biurokratycznej i oddalonej od społeczeństwa. Jeżeli są to jednak naprawdę niezbędne informacje, wyjaśnij, dlaczego.


© Unia Europejska, 2013
 
Polityka Prywatności