Kursy językowe dla pracowników firm to już nie tylko atrakcyjne bonusy. Coraz częściej stanowią integralną część skrupulatnie zaplanowanego przez pracodawców rozwoju zawodowego pracowników. Audyty skuteczności szkoleń pomagają natomiast racjonalnie zarządzać przeznaczonymi na nie funduszami.
Dlatego zadaniem szkół
językowych, które oferują kursy dla biznesu jest teraz nie tylko
dostosowanie programu do potrzeb zleceniodawcy i słuchaczy, ale odpowiednie
monitorowanie przyrostu umiejętności językowych. Stworzenie spójnego
systemu oceny zarówno poszczególnych uczestników kursu jak i samego
procesu nauczania i jego efektów. Poprzez audyt postępu w nauce słuchaczy
szkoła pomaga zleceniodawcom obserwować rezultaty szkolenia.
Jakie są sposoby monitorowania procesu szkolenia?
Szkolenie językowe
można kontrolować korzystając z kompleksowego systemu wewnętrznego,
na który składają się: testy kwalifikacyjne, testy postępu, testy
końcowe i nadzór metodyczny, jak również posługując się uznanymi
certyfikatami językowymi przeznaczonych dla biznesu jak np.: test Educational
Testing Service, czy Business Language Testing Service. Ten ostatni
stanowi niezwykle obiektywne narzędzie kontroli ewaluacji samego kursu
jak i efektu przeprowadzanego szkolenia.
- Wewnętrzny system
oceniania związany jest ściśle ze szkoleniem, ponieważ każdy kurs
dla biznesu w naszej szkole przygotowywany jest indywidualnie, zgodnie
z potrzebami konkretnej firmy – mówi Tatiana Saternus, metodyk w
Szkole Języków Obcych Profi-Lingua. – Przed rozpoczęciem kursu
przeprowadzamy audyt ogólny i określamy poziom kompetencji językowych
słuchaczy. Wykorzystujemy do tego analizę potrzeb połączoną z testami
pisemnymi (leksykalno-gramatycznymi) oraz testem ustnym, który pozwala
na dokładniejsze określenie poziomu zaawansowania każdej z osób.
Później podczas trwania kursu, kompleksowy wewnętrzny system testowania
pozwala nam dokonywać systematycznej oceny postępów w nauce słuchaczy.
To również doskonałe narzędzie służące do motywacji uczących
się. Dzięki niemu można precyzyjnie określić ewentualne problemy
oraz wyznaczyć słuchaczom możliwe do osiągnięcia cele. Na audyt
postępu w nauce w Profi-Lingua składają się testy podsumowujące
niewielkie partie materiału czyli testy postępu, przygotowywane przez
zespół metodyków szkoły testy końcowe, egzaminy próbne, a także
systematyczna obserwacja umiejętności komunikacyjnych. Podczas prowadzenia
kursu oceniamy też stale proces nauczania pod kątem zapotrzebowania
słuchaczy. W trakcie oraz po zakończeniu szkolenia uczestnicy zajęć
oraz zleceniodawcy szkoleń otrzymują informację zwrotną dotyczącą
rozwoju kompetencji językowych każdej z osób jak i całych grup,
zawierającą informacje o realizacji materiału, frekwencji, oceny
opisowe i indywidualne wskazówki od lektora prowadzącego - tłumaczy.
Wprowadzenie audytu
postępu w nauce podnosi motywację słuchaczy. Regularnie testując
przyrost swoich umiejętności utwierdzają się w przekonaniu, że
ich wysiłki przynoszą określone efekty. Sprawdzanie efektywności
szkoleń swoich pracowników daje natomiast pracodawcom poczucie bezpieczeństwa
i kontroli nad wydatkami przeznaczanymi na szkolenie. Audyt polegający
na regularnym testowaniu służy też sprawdzeniu jakości oferowanych
szkoleń. W ten sposób szybko można stwierdzić, czy szkoła językowa
wywiązuje się ze swoich obowiązków.
O Profi-Lingua
Szkoła Języków Obcych
Profi-Lingua jest jednym z największych ośrodków nauczania
języków obcych w Polsce. Istnieje od 1991 roku. Posiada swoje oddziały
w największych miastach w kraju. Oferta szkoły obejmuje 8 języków
obcych: angielski, niemiecki, francuski, włoski, hiszpański, rosyjski,
szwedzki, czeski. Profi-Lingua powadzi kursy językowe o różnych
profilach: standardowe, egzaminacyjne, maturalne, biznesowe, dla wyjeżdżających,
konwersacyjne, dla seniorów, medyczne, prawnicze, techniczne. Szkoła
jest ośrodkiem egzaminacyjnym The European Language Certificates (TELC)
oraz Londyn Chamber of Commerce and Industry (LCCI). W oddziałach szkoły
można zdawać także egzamin Cambridge ESOL – FCE. Kilka tysięcy
słuchaczy Profi-Lingua otrzymało także potwierdzenie umiejętności
językowych w postaci renomowanych certyfikatów Instytutu Goethego,
Instytutu Włoskiego, Alliance Francais oraz Instytutu Cervantesa. Cztery
razy z rzędu została uhonorowana godłem – Złoty Laur Klienta.