Bezbłędny egzamin

Uczestnicy kursów językowych mają dziś jasno sprecyzowany cel nauki. Jest nim zdobycie odpowiedniego certyfikatu w określonym czasie. Co roku zwiększa się liczba osób, które uzyskują dyplomy językowe.

Popularność kursów egzaminacyjnych potwierdza Ewa Trębska-Zozula, dyrektor ds. Studiów ze Szkoły Języków Obcych Profi-Lingua. – W każdym roku do egzaminów językowych przystępuje o 20-30 proc. słuchaczy więcej. Obserwujemy zainteresowanie wszystkimi kursami egzaminacyjnymi, a szczególnie przygotowującymi do egzaminów: FCE, CAE, CPE, LCCI, ZD czy Mittelstuffe. W szkole możliwe jest uzyskanie sześciu najpopularniejszych świadectw językowych, a naszym kursantom dajemy pisemną gwarancję zdobycia certyfikatu - mówi.

 

Wzrost zainteresowanie dyplomami językowymi jest efektem sytuacji na rynku pracy. Posiadacz certyfikatu może liczyć na atrakcyjniejszą posadę. Uzyskanie świadectwa językowego pozwala też zwykle na automatyczne zaliczenie lektoratu na studiach i daje możliwość podjęcia nauki za granicą. Większość uczelni honoruje certyfikaty zaliczając na ich podstawie egzaminy wstępne i końcowe.

 

Osoby, które zdecydują się na kurs przygotowujący do egzaminu w szkole językowej mogą spróbować swoich sił na egzaminach próbnych. Na zajęciach przeprowadzane są symulację sytuacji zbliżonych do tych, które występują podczas egzaminu. Można wtedy przyjrzeć się własnym błędom i później ich uniknąć.

 

Jakich nie popełnić błędów?  

 

Zdający najczęściej tracą punkty udzielając odpowiedzi, zanim przeczytają uważnie instrukcję umieszczoną przy pytaniu albo jeśli odpowiadają na pytanie nie przeczytawszy go w całości. Wybierają odpowiedź, której treść wygląda tylko podobnie do treści pytania, a jest sprytnie zastawioną przez egzaminatora pułapką.

 

Część pisemna egzaminu wymaga żelaznej dyscypliny. Aby zaliczyć ją bezbłędnie należy ściśle trzymać się tematu, limitu słów i układu tekstu. Jeśli tekst jest zbyt długi, jego końcówka nie jest sprawdzana, a to powoduje utratę punktów za brak zakończenia i niespójność. Należy pisać prostymi, krótkimi zdaniami, ale poprawnymi gramatycznie. Stosując długie zdania ryzykujemy, że pojawią się w nich błędy stylistyczne, gramatyczne i logiczne.

 

W części ustnej ważne jest by wybrać taki temat, na który będziemy mogli precyzyjnie odpowiedzieć. Warto zrobić plan wypowiedzi. Nie należy łączyć języka oficjalnego z potocznym. A jeśli nie zrozumie się pytania, bez wahania należy poprosić o jego powtórzenie. 

 

Często zdarza się, że podczas wypełniania części gramatycznej polegającej na odnajdywaniu w zdaniach zbędnych słów, zdający zapominają postawić znaczek, oznaczający, że linijka jest poprawna.

 

Natomiast w przypadku części rozumienia ze słuchu, egzaminowani automatycznie zaznaczają odpowiedzi, które zawierają słowa usłyszane w nagraniu. Popełniają błędy, bo nie zwracają uwagi na rzeczywiste znaczenie wypowiedzi.

Z praktyki wynika, że istotne jest dobre opanowanie phrasal verbs. Wiele osób traci punkty myląc znaczenie tych zwrotów. Kłopoty sprawiają również wyrazy wieloznaczne.  

 

Nie należy też długo zastanawiać się jeśli nie zna się odpowiedzi na jakieś pytanie. Najlepiej jest zostawić je i wrócić do niego później. Trzeba pamiętać, żeby pisać czytelnie, tak aby egzaminator mógł później wszystko odczytać.


ostatnia zmiana: 2008-12-19
Komentarze
 
Polityka Prywatności