Łowcy głów sprawdzą języki

Chęć zdobycia ciekawszej i lepiej płatnej pracy to główny motyw prawie co drugiego Polaka, który uczy się obcego języka.

Słuszność tej motywacji potwierdza ogólnopolskie badanie wynagrodzeń. Według niego pracownicy znający choćby jeden język obcy zarabiali w ubiegłym roku przeciętnie 4 tys. zł, czyli o jedną czwartą więcej niż ich koledzy bez żadnych umiejętności językowych. Płaca poligloty władającego trzema i więcej językami była jeszcze o 40 proc. wyższa – 5,6 tys. zł.

Być może dlatego spora część kandydatów zawyża w CV swoje umiejętności językowe. – Kandydaci w CV określają swą znajomość języka obcego jako bardzo dobrą, a potem w rozmowie kwalifikacyjnej tłumaczą, że przez kilka ostatnich lat nie mieli kontaktu z językiem, więc go zapomnieli – mówi Katarzyna Berenda-Ratajczyk, dyrektor działu rekrutacji i selekcji w firmie doradztwa personalnego Bigram.

Jak ocenia Artur Ragan, rzecznik agencji Work Express, nawet dwie trzecie kandydatów deklarujących komunikatywną znajomość angielskiego nie potrafiłaby się w tym języku porozumieć.Według badań firmy Antal International co trzeci z rekrutowanych specjalistów i menedżerów próbuje podrasować swój życiorys i najczęściej mija się z prawdą w kwestii języków obcych, co łatwo sprawdzić już podczas wstępnej rozmowy telefonicznej.

Jak jednak zaznacza Artur Skiba, prezes Antal Int., polscy menedżerowie i tak często górują pod względem językowym nad kolegami z innych państw regionu. Pomagają im w tym pracodawcy – kursy językowe w czasach „rynku pracownika” były jednym z bardziej popularnych benefitów, czyli pozapłacowych dodatków, nie tylko dla menedżerów, ale i dla specjalistów.

W czasie spowolnienia wiele firm zmieniło jednak podejście do szkoleń, które już często współfinansują pracownicy. – Coraz częściej zleceniodawcy monitorują efekty nauczania, aby mieć pewność, że uczestnicy kursu robią postępy. Stosują też zewnętrzne narzędzia monitorujące rezultaty nauczania, jak testy BULATS czy TOEIC i na ich podstawie modyfikują kursy prowadzone w firmie – wyjaśnia Tatiana Saternus, dyrektor metodyczny w Szkole Języków Obcych Profi-Lingua.

Według Aliny Łukawskiej, kierownika ds. rozwoju dydaktycznego w Lang LTC, firmy coraz większą wagę przywiązują też do tego, co jest w cenie szkolenia.

źródło: rp.pl

ostatnia zmiana: 2010-01-18
Komentarze
 
Polityka Prywatności