Firmowe szkolenia językowe

Aby być dziś uznawanym za profesjonalistę w takich dziedzinach jak np. consulting, finanse, czy marketing trzeba znać, nie tylko język ogólny, ale i słownictwo branżowe.

Istniejące na rynku szkoły językowe mają w swojej ofercie kursy biznesowe i specjalistyczne, których tok dostosowują do celu, jaki stawiają sobie ich uczestnicy.

Skuteczna realizacja kursu językowego w firmie możliwa jest dzięki specjalnie dobranemu programowi, którego przygotowanie ściśle związane jest z oczekiwaniami słuchaczy. Po przeprowadzeniu testów kwalifikacyjnych wśród przystępujących do szkolenia, ustalany jest cel kursu, narzędzia, harmonogram i program zajęć. W czasie kursu stale sprawdzana jest efektywność nauczania. – Kompleksowy wewnętrzny system testowania pozwala nam dokonywać regularnej oceny postępów w nauce każdej z osób. W trakcie i po zakończeniu szkolenia zleceniodawcy otrzymują opisową ocenę dotyczącą rozwoju kompetencji językowych każdego szkolonego pracownika. Kursy biznesowe oparte są na specjalistycznych podręcznikach i materiałach. Program obejmuje też symulacje określonych sytuacji, które zdarzają się w środowisku zawodowym podczas spotkań, negocjacji, czy prowadzenia rozmów telefonicznych – tłumaczy Mariusz Mirecki, metodyk ze Szkoły Języków Obcych Profi-Lingua.

Certyfikaty biznesowe
Wymagane w większości firm zachodnich w Polsce, certyfikaty językowe jasno określają reprezentowany poziom umiejętności ich posiadaczy. Uzyskanie świadectwa to świetne zwieńczenie wysiłku włożonego w naukę na szkoleniu. Jednym z najczęściej zdawanych egzaminów z języka angielskiego w biznesie jest TOEIC. Poza tym Londyńska Izba Przemysłowo-Handlowa (LCCI) oferuje 150 biznesowych egzaminów językowych dotyczących różnych specjalizacji. Sprawdzenie znajomości języka w środowisku biznesowym umożliwia też WBT Weiterbildungs Testsysteme GmbH, organizator egzaminów TELC. University of Cambridge Local Examination Syndicate, znany w Polsce egzaminów FCE, CAE i CPE, ma także w ofercie propozycje skierowane do ludzi biznesu, jest to egzamin BEC (Business English Certificate). Z języka niemieckiego można zdawać np. Zertifikat Deutsch für den Beruf, czy Prüfung Wirtschaftsdeutsch International.

Ocena efektywności szkolenia
Po zakończeniu kursu,  poziom osiągniętych umiejętności językowych można sprawdzić na podstawie zewnętrznych testów. Jedne z najpopularniejszych to ETS (Educational Testing Service) i BULATS (Business Language Testing Service). Pomagają określić stopień kompetencji językowych pracowników oraz w obiektywny sposób ocenić skuteczność wdrożonego w firmie szkolenia. Egzaminy zewnętrzne można przeprowadzać na terenie firmy, a wyniki otrzymać w ciągu kilku dni. Jasne określenie zaawansowania językowego słuchaczy możliwe jest dzięki przedstawieniu go w skali punktowej. Educational Testing Service (ETS) opracował system kryteriów, wskazujący na umiejętności językowe, które powinny posiadać osoby na różnych stanowiskach w międzynarodowym środowisku pracy. Został on oparty na punktowej ocenie egzaminu TOEIC (Test of English as Foreign Language) i może być porównywany z systemem Common European Framework (CEF) Rady Europy.

Według tej skali np. menadżer, lider projektu, czy lekarz powinien osiągnąć więcej niż 900 pkt. TOEIC – CEF – C2. Osoby na tych stanowiskach powinny być bowiem zdolne do prowadzenia negocjacji w języku angielskim, oceny informacji i podejmowania na tej podstawie decyzji oraz podpisywania umów z partnerami. Kierownik zespołu lub koordynator musiałby natomiast osiągnąć poziom 850 pkt. TOEIC - CEF – C1. Członek zespołu projektowego tylko 750 pkt. TOEIC - CEF – B2.

Sprawdzanie efektywności kursu daje pracodawcom poczucie bezpieczeństwa i kontroli kosztów przeznaczonych na szkolenia oraz pozwala skutecznie nimi zarządzać. Niejednokrotnie dalsze finansowanie kursu zleceniodawcy uzależniają od wyników pracowników.  


ostatnia zmiana: 2010-04-26
Komentarze
 
Polityka Prywatności