Pamiętasz kiedy musiałeś wykuć słówka np na klasówkę z angielskiego? Skupiałeś się, czytałeś zestawy słowo angielskie – słowo polskie składające się z kilkudziesięciu wyrazów. Nie było to może fascynujące zajęcie, ale udawało Ci się wykuć, napisać klasówkę i zapomnieć większość z wykutych słówek. Typowa metoda studencka 3Z: zakuć, zdać, zapomnieć.
Metoda zwana metodą skojarzeniową lub techniką słów zastępczych gwarantuje sukcesy w nauce słówek z języka obcego.
1. Pomyśl o wyrazie
„torment” czyli po angielsku męczarnia, udręczenie.
2. Powtórz go sobie
kilka razy w myślach lub na głos. W przypadku „torment” pisownia jest bardzo
zbliżona do wymowy
3. Czy możesz go
podzielić na kilka słów w języku polskim? Nie muszą być brzmieć dokładnie jak
angielski odpowiednik. Dla „torment” jest to łatwe: „tor” i „ment”. Tor –
wiadomo, jeżdzą po nim tramwaje lub pociągi. Ment - to inaczej menel lub
bardziej formalnie: osoba z marginesu społecznego.
4. Teraz wyobraź
sobie scenkę, że idziesz wzdłuż torów tramwajowych i widzisz menta, który leży
koło torów i wygląda na strasznie umęczonego – cały się wije, musi go coś
bardzo boleć.
Ale jak zapamiętać słowo, którego nie można sobie wyobrazić,
np. „almost” czyli po angielsku „prawie”. Wtedy musimy oba słówka – polskie i
angielskie rozłożyć na częsci składowe i dorobić do nich historyjkę. W
przypadku „almost” procedura będzie wyglądała następująco:
2. Powtórz go kilka
razy w myślach lub na głos. Wymowa różni się trochę od pisowni i wraz ten brzmi
„olmąst”
3. Podziel go na
wyrazy w języku polskim. Nie muszą brzmieć dokładnie. Np. „Ola” i „most”
4. Teraz podobnie
postępuj z wyrazem „prawie”, np „pra” (bardzo, bardzo stary, jak prababcia” i
„wie” – od czasownika „wiedzieć”
5. Teraz dorób
historyjnki do tych wyrazów, jak w poprzednim przykładzie. Np. Idziesz sobie
drogą, widzisz w oddali swoją znajomą Olę (pomyśl o takiej Oli, którą znasz lub
o Oli, która jest osobą ogólnie znaną), która stoi na moście. Docierasz do
mostu, wchodzisz na most i widzisz, że to jednak nie Ola tylko baardzo stara
prapraprababcia, którą pytasz i o Olę, i o most, i ze zdumieniem stwierdzasz,
że ona wszystko wie, o cokolwiek byś się spytał.
Konstruując takie skojarzenia i historyjki zupełnie „od
czapy” z łatwością i przyjemnością nauczysz się słówek. I nawet, jeżeli
zapomnisz dane słówko, to tylko na ułamek sekundy, bo w ciągu tego ułamka
sekundy przypomnisz sobie całe skojarzenie i historyjkę i oczywiście właściwe
słowo.
Niektórzy mówią, że taka zabawa to zaśmiecanie sobie mózgu.
Nic bardziej błędnego. Co jakiś czas dowiadujemy się o nowych odkryciach
naukowców, że korzystamy z ułamka możliwości. Spokojnie, mamy więc dużo
miejsca, które możemy zaśmiecać.
Poza tym jest jeszcze jedna zasada, nazwijmy ją prawem
obfitości: im więcej już wiemy, tym więcej i szybciej możemy się nauczyć a to
za sprawą utworzonych już połączeń neuronowych w mózgu. Dlatego też, stosując
odpowiednie metody możemy się nauczyć języka obcego szybciej niż małe dziecko,
które swojego pierwszego języka uczy się od zera.
Na zakończenie, jeszcze kilka zasad, jak powinieneś
konstruować skojarzenia, żeby pomagały w zapamiętywaniu i nie myliły Cię:
1. Konstruuj
skojarzenia bardzo żywe, wręcz absurdalne. Jeżeli przychodzą Ci na myśl skojarzenia
wulgarne i erotyczne, tym lepiej – takie się najlepiej zapamiętuje. Przecież
nikomu o nich nie musisz opowiadać! Najlepiej jak skojarzenia wzbudzają duże
emocje czyli angażują układ limbiczny w mózgu – świetny sposób na zapamiętanie
na długo słówka.
2. Pamiętaj, że w wymyślonych historyjkach
musisz uczestniczyć
3. Właśnie, to mają
być historyjki, musi się na nich coś dziać. I na dodatek, zgodnie z punktem nr
2, to Ty masz w nich działać.
4. Ważna jest
kolejność występowania poszczególnych wyrazów w historyjce. W przykładzie z
„torment” najpierw idąc widzisz tory, a dopiero później menta.
5. Ograniczaj liczbę szczegółów w swoich historyjkach. Skupiaj się tylko na słowach kluczowych. Zwróć uwagę, że w historyjce z almost występowałeś Ty, most, Ola, prapra(babcia). Nie było np. Rzeki, pola itp.
Źródło: www.soffa.pl
Foto: openphoto.net