3 etapy przyswajania

Nauka pisania i mówienia powinna przebiegać w trzech etapach. Rozpoczynamy od „kopiowania”, czyli odwzorowywania gotowych tekstów. Ważna jest tu poprawna pisownia lub wymowa i budowa zdań. Do tego celu nadają się znakomicie dyktanda, porządkowanie kolejności pisemnych dialogów z wymieszaną kolejnością wypowiedzi, ćwiczenia polegające na odpowiadaniu na pytania lub na wybieraniu właściwej odpowiedzi z kilku podanych.

Drugi etap to budowanie własnych wypowiedzi pisemnych i ustnych na podstawie podanych haseł i wyrażeń, nie będących gotowymi zdaniami. Środki leksykalne są wprawdzie zasugerowane, jednak ich poprawne użycie zależy już od naszych umiejętności, zdobytych na poprzednim etapie.

Na koniec możemy przystąpić do samodzielnego kreowania swobodnych wypowiedzi. Piszmy zatem listy, sms-y, życiorys własny lub innych osób, listy motywacyjne, opisujmy obejrzane książki, filmy, wystawy i sztuki teatralne, sporządzajmy pisemne relacje z wycieczek, spotkań towarzyskich, piszmy pamiętniki, referaty itp.

Czasem będziemy musieli wymyślić odbiorcę naszych pism i listów albo na przykład ofertę pracy, o którą zamierzamy się ubiegać. Prośmy nauczycieli języków obcych lub rodzimych użytkowników języka obcego, by sprawdzali poprawność naszych wypowiedzi pisemnych i ustnych.

Aby wypowiedź ustna nie była hamowana obawą przed błędami językowymi, umawiajmy się z osobą sprawdzającą oddzielnie na ćwiczenia płynnościowe i poprawnościowe. Niech będzie z góry wiadomo, kiedy liczy się treść i swoboda wypowiedzi, a kiedy musimy skupić się na poprawności językowej.

Ponadto nie martwmy się tym, że mimo rozumienia cudzych wypowiedzi ciągle mamy jakieś problemy z formułowaniem własnych. To naturalne, że mówienie jest sprawnością, którą opanujemy w ostatniej kolejności.

Zastanówmy się także, jaka pora dnia jest dla naszej nauki najefektywniejsza. Czy i kiedy potrzebujemy przerwy? Wolimy uczyć się częściej i krócej czy może rzadziej i dłużej? Siadając do pracy nad językiem, ustalmy, czego konkretnie chcemy się tym razem nauczyć i jak zaplanujemy tę naukę? A po zakończeniu pracy należy się nam nagroda! Zaplanujmy więc dla siebie jakąś atrakcję, jakąś przyjemność na zakończenie nauki danego dnia.

Jak się okazuje, o sukcesie w nauce języka obcego decyduje najczęściej nie metoda nauczania, wybór szkoły językowej, wyjazd za granicę, wiek czy tzw. talent do języków. Decyduje o nim głównie nasza postawa, cierpliwość,  zaangażowanie i pracowitość.

Źródło: naukaniemieckiego.pl

Foto: flpp.com.pl

ostatnia zmiana: 2010-12-17
Komentarze
 
Polityka Prywatności