Certyfikaty JETSET (Junior English Test, Senior English Test) potwierdzające znajomość języka angielskiego opierają się na egzaminach testujących podstawowe umiejętności tych kandydatów, dla których angielski nie jest językiem ojczystym.
Egzaminy zostały zaprojektowane tak, aby wspomagały rozwój i umożliwiały
ocenę zdolności komunikacyjnych kandydata. Testy są przeprowadzane na
prawach egzaminu o rosnącym stopniu trudności i obejmują 4 podstawowe
obszary języka: rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie oraz pisanie.
Egzaminy
w wersji JET są skierowane do uczniów zaczynających przygodę z językiem
angielskim od poziomu podstawowego (w wieku od 6 do 16 lat) i pozwalają
na kontynuację nauki do poziomu zdefiniowanego przez europejski system
opisu kształcenia językowego CEFR jako „użytkownik niezależny”. Są z
powodzeniem wykorzystywane w szkołach w krajach anglojęzycznych wśród
uczniów, dla których angielski nie jest językiem codziennego użytku.
Egzaminy są dostępne na 7 poziomach zaawansowania. Poziomy od 0 do 4 występują w dwóch wersjach - JET i SET, a dwa ostatnie są niezależne od wieku. Każdy z poziomów składa się z dwóch obowiązkowych elementów (test
rozumienia ze słuchu oraz połączony test umiejętności pisania i
czytania) oraz jednego elementu nieobowiązkowego (test ustny).
Każdy z
poziomów JETSET jest niezależny (nie ma konieczności zaliczenia
wszystkich kolejnych poziomów). Na certyfikacie umieszczane są oceny
procentowe uzyskane za każdy element egzaminu. Takie rozwiązanie stanowi
dużą zachętę do dalszej nauki, szczególnie dla młodych uczniów.
CELE
Nauka
w oparciu o materiały przygotowane dla poszczególnych poziomów sprzyja
pozytywnemu nastawieniu do nauki angielskiego oraz rozwija:
znajomość i zrozumienie dla różnorodnych form języka mówionego i pisanego;
umiejętność słuchania i czytania ze zrozumieniem oraz przekładania tej wiedzy na mówienie i pisanie;
umiejętność efektywnego porozumiewania się w języku angielskim zarówno w mowie jak i na piśmie;
znajomość i zrozumienie zasad gramatyki angielskiej oraz umiejętność stosowania form odpowiadających stylowi wypowiedzi;
przygotowuje do dalszej nauki języka na wyższych poziomach zaawansowania.
Kandydat po ukończeniu kursu będzie:
w zależności od stylu wypowiedzi odpowiednio reagować na słyszane informacje;
wyrażać myśli wykorzystując odpowiedni zakres słownictwa i struktur gramatycznych;
czytać ze zrozumieniem i konstruować wypowiedzi pisemne w odpowiednim stylu;
konstruować wypowiedzi pisemne przekazujące pożądaną treść przy
wykorzystaniu odpowiedniego słownictwa i struktur gramatycznych.
Przygotowanie
do kolejnych poziomów egzaminu daje młodym kandydatom narzędzia
niezbędne do zbudowania podstaw znajomości angielskiej gramatyki, które
zaowocują lepszym rozumieniem i wykorzystaniem języka mówionego i
pisanego.
JET:
W domu
W szkole/na uczelni
W pracy
Poza domem
Podróże, transport i wakacje
Części ciała, zdrowie i choroby
Ubrania
Ludzie, relacje rodzinne, przyjaciele
Informacje osobiste
Zawody
Hobby
Lubiane i nielubiane zajęcia
Zwierzęta
Jedzenie i picie
Zakupy
Czas i miary
Liczby, ceny i wielkości
Kolory
Miejsca rozrywki
Dni, miesiące, pory roku i pogoda
Kraje, miasta i narodowości
Społeczeństwo
Obywatelstwo i znajomość własnych praw
Spotkania i wizyty – dentysta, lekarz, szkoła, praca, biblioteka, etc.
SET:
Obywatelstwo i znajomość własnych praw
Rozrywka
Sztuka
Środowisko
Przyszłość
Zdrowie i fitness
Wynalazki i innowacje
Praca i edukacja
Media
Ludzie i różne kultury
Nauka i technologia
Sport i rekreacja
Podróże i turystyka
Świat wokół nas
CECHY WYRÓŻNIAJĄCE EGZAMINY JETSET
Stopniowe wprowadzanie nowych struktur gramatycznych oraz ich funkcji komunikacyjnych;
Zadania, polecenia i słownictwo precyzyjnie dobrane do poziomu grupy docelowej;
Powtarzające się na kolejnych poziomach typy zadań dają uczniowi poczucie lepszej znajomość metody egzaminacyjnej;
Wykorzystanie, gdzie tylko jest to możliwe, historii, tematów i
postaci, które łączą poszczególne elementy części pisemnych;
Powtarzanie i ćwiczenie w kolejnych rozdziałach wiedzy i umiejętności zdobytych w toku nauki;
Zwracanie uwagi na takie elementy jak układ tekstu czy czcionka, co
prowadzi ucznia przez poszczególne elementy egzaminu i pozwala mu lepiej
zrozumieć zadania w poszczególnych rubrykach;
Celowe wykorzystanie elementów plastycznych i graficznych, pomagających w zrozumieniu nowych zagadnień.