Jak informują kanadyjscy i francuscy naukowcy - korzyści poznawcze z dwujęzyczności można zauważyć dużo wcześniej, niż to wynikało z dotychczasowych badań. A zatem im wcześniej dziecko zacznie uczyć się drugiego języka, tym lepiej dla jego koncentracji i uwagi.
Zdaniem autorów badań, bardzo wczesna ekspozycja dzieci na drugi język może nie tylko sprawić, że zasób słownictwa rozwinie się równolegle w obu językach, ale także pozytywnie wpłynąć na zdolność koncentracji uwagi.
"Zaobserwowaliśmy, że przed 24. miesiącem życia dzieci dwujęzyczne zdobyły już zasób słownictwa w obu językach i w pewnym stopniu nauczyły się przechodzić z jednego języka na drugi" - zauważa dr Diane Poulin-Dubois, psycholog z Uniwersytetu Concordia.
Badaną grupę dwulatków podzielono na dzieci jedno- i dwujęzyczne (które od urodzenia miały kontakt z dwoma językami). Ustalając poziom bilingwizmu naukowcy opierali się na danych zebranych podczas wywiadów z rodzicami. Maluchy brały zaś udział w pięciu testach sprawdzających ich umiejętności językowe i poznawcze.
"Dwujęzyczne dzieci lepiej niż jednojęzyczne radziły sobie z
zadaniami, podczas których celowo rozpraszano ich uwagę. Ta zaleta
bilingwizmu jest prawdopodobnie związana z doświadczeniem w słuchaniu i
używaniu dwóch języków" - mówi dr Poulin-Dubois.(PAP)
Foto: openphoto.net