Nauka języka obcego zwykle kojarzy się z mało budującym i motywującym do działania wkuwaniem na pamięć całych kolumn niezrozumiałego słownictwa. Oprócz tego mówienie w obcym języku obarczone jest olbrzymim stresem. JAK należy się uczyć, aby w jak najkrótszym czasie, przy jak najmniejszym nakładzie pracy osiągnąć jak najlepsze wyniki?
JAK należy się uczyć, aby w jak najkrótszym czasie, przy jak najmniejszym nakładzie pracy osiągnąć jak najlepsze wyniki?
Chodzi o maksymalne zoptymalizowanie procesu uczenia się przy
jednoczesnym nadaniu pracy umysłowej jak najatrakcyjniejszej formy. Jest
rzeczą oczywistą, że najlepiej uczymy się nie pod przymusem, lecz w
formie zabawy intelektualnej. Praca
poprzez zabawę powoduje, iż nie odczuwamy zmęczenia ani znużenia.
Pobudzenie ciekawości jest naturalnym sposobem zwiększania motywacji do
nauki.
Jak to robić w praktyce?
Nauka obcego języka to przede wszystkim zapamiętywanie nowych słów,
zwrotów i wyrażeń. Nauka języka to opanowywanie pewnego sposobu
kodowania myśli poprzez określony system. Kluczową zatem rzeczą będzie opanowanie skutecznej i szybkiej metody zapamiętywania. Dzięki najnowszym zdobyczom medycyny i psychologii
coraz lepiej i więcej wiemy na jakich zasadach funkcjonuje nasz mózg,
najbardziej skomplikowany z ludzkich narządów. Ta wiedza znalazła swój wyraz w wypracowaniu tak zwanych mnemotechnik, czyli technik pamięciowych.
Polegają one na tym, że za pomocą myślenia obrazowego jesteśmy w stanie skojarzyć a
w związku z tym skutecznie zapamiętać nawet najbardziej abstrakcyjne
pojęcia. Zgodzimy się z pewnością, iż do najbardziej abstrakcyjnych
pojęć, które musimy sobie przyswajać, należą słowa języka obcego.
Dlatego tak trudno jest się ich uczyć bez stosowania odpowiedniej
metody. Coś, co możemy sobie wyobrazić, skojarzyć z już posiadaną
wiedzą, jest o wiele łatwiej zapamiętać.
Dlaczego? Dlatego, że człowiek
myśli obrazami, a obce słowa nie mają zwykle swoich odpowiedników
obrazowych. Stąd i podstawowa trudność przyswajania nowego materiału
leksykalnego. Mnemotechniki rozwiązują ten problem w sposób szokująco
skuteczny. Skuteczność zapamiętywania nowego słownictwa przy użyciu
mnemotechnik zwiększa się u każdego testowanego o co najmniej kilkaset
procent!
To tylko jeden z aspektów skutecznej metody nauki języków
obcych. Drugi to uruchomienie pamięci logicznej. Jeśli uda się nam w
sposób logiczny poukładać już posiadaną wiedzę, to okaże się nagle, że
obce języki nie są tak do końca dla nas obce...
Chodzi głównie o języki indoeuropejskie, do których (oprócz
angielskiego, niemieckiego, francuskiego, włoskiego, hiszpańskiego,
czeskiego, rosyjskiego i innych) należy również język polski. Większość języków europejskich ma poza tym wiele wspólnego z łaciną, która wywarła olbrzymi wpływ
również i na język polski.
Umiejętne wykorzystanie wiedzy z zakresu
etymologii i słowotwórstwa pozwala również skutecznie kojarzyć nowe
słowa, zwroty i wyrażenia. Znając język polski znamy zatem po części
każdy z języków europejskich... Jeden bardziej, drugi mniej, ale ŻADEN
nie jest dla nas całkowicie obcy.
Łącząc logiczne myślenie
z mnemotechnikami jesteśmy w stanie o wiele szybciej i skutecznej
przyswajać nowe słownictwo. Świadomość posiadanej wiedzy zmniejsza w
sposób naturalny lęk przed wypowiadaniem się w różnych (już nie do końca
obcych) językach. Jeśli dodamy do tego zabawową atmosfery towarzyszącą
tego typu pracy umysłowej, te przekonamy się, że nauka naprawdę może być łatwa i przyjemna! I to bez względu na wiek w jakim jesteśmy!
Źródło: kadry.nf.pl