Kończą studia, ale z językiem cienko

Chociaż większość absolwentów uczelni deklaruje w CV znajomość języka w stopniu zaawansowanym oraz wylicza certyfikaty językowe, gorzej z praktyką. Dziś zaledwie 20 proc. Polaków powyżej 25 roku życia zna dobrze przynajmniej jeden język obcy – wynika z danych Eurostatu.

Dla porównania, obecnie w szkołach uczy się go aż 87 proc. uczniów i studentów.  Tymczasem  biegła znajomość angielskiego może nie tylko zapewnić pracę, ale także solidną pensję, nawet rzędu 4,7 tys. zł – wynika z raportu Sedak&Sedlak. Problem słabej znajomości języka angielskiego wśród absolwentów próbuje rozwiązać także UE. Coraz częściej pojawiają się projekty unijne, które zapewniają bezpłatne szkolenia językowe, właśnie absolwentom uczelni wyższych.

Po studiach marsz na kurs
Już nie bezrobotni, a pracujący absolwenci wyższych uczelni w Polsce znaleźli się na celowniku Unii Europejskiej. Coraz częściej bowiem osoby z dyplomami zatrudniane są na stanowiskach poniżej ich kwalifikacji lub na stanowiskach, niezwiązanych z wykształceniem. Wyższe kompetencje od zajmowanego stanowiska ma dziś ponad 50 proc. absolwentów polskich uczeni, a aż 18 proc. pracuje fizycznie – dane z raportu TNS Pentor. Ponad 82 proc. z kolei chciałoby pracować „w swoim fachu” – podaje Pracuj.pl

Kiepsko jest także z wynagrodzeniem. Jak pokazuje badanie losów zawodowych byłych studentów Uniwersytetu Śląskiego, aż 31 proc. z nich nie ma pensji wyższej niż 1,5 zł na rękę. Dla porównania absolwent tego samego kierunku w Wielkiej Brytanii zarabia średnio 9375 zł – wyliczyło na koniec 2010 r. BBC News. I chociaż nie zawsze problem z awansem tkwi w znajomości języka obcego, Unia Europejska postanowiła go nieco Polakom poprawić.

- Absolwenci znają angielski, ale często tylko komunikatywnie, mijając się z prawdą w swoim CV. Niestety niski poziom znajomości języka utrudnia wielu z nich awans. Dotyczy to przede wszystkim wysoko wykwalifikowanych specjalistów np. inżynierów, matematyków, informatyków czy finansistów, o których dziś zabiegają międzynarodowe korporacje i koncerny, wymagające biegłej znajomości angielskiego. Problem ten dotyczy jednak nie tylko specjalistów, także absolwentów kierunków nauczycielskich oraz pedagogów. Dziś co drugi nauczyciel ma problemy z językiem angielskim – mówi Wojciech Kostecki, dyrektor Lander’s education&services, szkoły językowej, które realizuje projekt UE „Akademia Trenerów Języków Obcych”.

Udział w projekcie UE pomoże w kraju i zagranicą
Szanse absolwentów na awans mogą poprawić projekty UE. Obecnie w Polsce realizuje się ponad 100 projektów podnoszących kwalifikacje językowe. Finansowane są one z EFS. Mogą w nich wziąć udział pracujący absolwenci uczelni wyższych. Ich zadanie to – zwiększyć szanse na awans, zwłaszcza w zawodach, gdzie znajomość języka obcego jest wymagana.

- Udział w tych projektach zwiększa nie tylko szansę na znalezienie pracy w kraju, ale także za granicą. Zwłaszcza jeśli myśli się o emigracji zarobkowej i pracy na wysokopłatnych stanowiskach specjalistycznych np. w Wielkiej Brytanii. Osoby, które zgłaszają się do takich projektów jak „Akademia Trenerów Języków Obcych” robią to przede wszystkim z myślą o wykorzystaniu zdobytego certyfikatu i wiedzy do awansu lub zmiany pracy, często także do podjęcia własnej działalności gospodarczej – mówi Kostecki.

Do „Akademii Trenerów Języków Obcych” przyjmowani są absolwenci minimum studiów licencjackich, wyłącznie z woj. śląskiego, którzy dodatkowo muszą mieć udokumentowaną znajomość języka na poziomie B2. Kurs trwa 278 godziny i jest bezpłatny. W projekcie uczestniczyć mogą 72 osoby. Zapisy wciąż trwają – podaje organizator.

 – Chociaż angielskiego uczymy się w liceum, na i na studiach, chętnych do udziału w tego typu projektach nie brakuje. Młodzi ludzie rozumieją, że pracodawcy trzeba zaimponować czymś więcej niż obietnicą. W ramach projektu Akademia Trenerów Języków Obcych zdobywa się np. certyfikat Teaching Knowledge Test, który nie tylko poświadcza znajomość języka, ale upoważnia do jego nauki. To ważne zwłaszcza dla absolwentów takich kierunków, jak pedagogika, psychologia, a nawet polonistyka, bo stwarza szanse prowadzenia zajęć z języka polskiego dla obcokrajowców – mówi Kostecki.

Jak zapewnia Kostecki, udział świeżo upieczonego absolwenta w tego typu projekcie, nie tylko podnosi jego umiejętności językowe, ale także trenerskie. – Uczelnie zapewniają nam wiedzę, jednak dopiero praktyka uczy ja wykorzystywać. Kursy takie jak w Akademii, pozwalają sprawdzić się. Rozwijają nasze kompetencje trenerskie, uczą posługiwania się nowoczesnymi pomocami dydaktycznymi jak tablica interaktywna. Uczą umiejętności miękkich – mówi Kostecki.

Tylko w tym roku na rynek pracy trafi kolejne 500 tys. absolwentów uczelni wyższych. Pracę znajdzie nieco ponad połowa.


ostatnia zmiana: 2011-06-06
Komentarze
 
Polityka Prywatności