Po język w podskokach

Strona www: www.pase.pl

Jak świat światem dzieci z utęsknieniem czekają na wakacje. Gdy już jednak nadejdą, dość szybko zaczynają się nudzić. Ileż można grać w piłkę, budować zamki z piasku i nie chodzić spać tuż po dobranocce? I choć żaden maluch do tego się nie przyzna, zaczyna tęsknić za szkołą. Jest to najlepszy moment dla rodziców, by pomyśleć o kursie językowym dla dziecka. Wypoczęte po wakacjach, pełne zapału do nauki w dobrze wybranej szkole językowej, będzie robiło zdumiewające postępy, świetnie się przy tym bawiąc.

Czy to już pora?

Im wcześniej dziecko rozpocznie kontakt z obcym językiem, tym lepiej. Jednak nic na siłę. Pedagodzy podkreślają, że u małego dziecka poczucie bezpieczeństwa i komfort psychiczny są kwestią kluczową. To, kiedy ten moment nastąpi, jest sprawą indywidualną. Dlatego to przede wszystkim rodzic powinien potrafić ocenić, czy jego pociecha jest już gotowa na nowe doświadczenie, jakim bez wątpienia jest kontakt z obcą osobą (lektorem) i z grupą rówieśników.

Optymalny wiek na rozpoczęcie nauki języka obcego to okolice 5-6 roku życia. Z naszych obserwacji wynika jednak, że dzieci, które chodzą już do przedszkola, łatwiej odnajdują się na kursach językowych. W takim przypadku naukę można zacząć wcześniej, nawet u trzy- i czterolatków – mówi Małgorzata Szulczyńska z Towarzystwa Edukacyjnego Sokrates, które otrzymało rekomendację od PASE.- Im dziecko młodsze, tym szybciej i łatwiej zapamiętuje to, co zobaczy i usłyszy od innych. A im więcej nauczy się teraz poprzez zabawę, tym łatwiej będzie mu opanować kolejne języki, a rodzice nie będą martwić się o jego start w przyszłe życie.

Jeden czy więcej?

Od przybytku głowa nie boli, dlatego dobrze zadbać o to, by dziecko poznało jak najwięcej języków.

Rodzice muszą pamiętać o dwóch prostych zasadach. Pierwsza: Róbmy jedną rzecz, lecz róbmy doskonale. I druga: Wszystko w należytej kolejności – radzi Małgorzata Szulczyńska. Jeśli maluch zaczyna uczyć się pierwszego języka obcego w wieku przedszkolnym, dobrze jest dać mu kilka lat na to, by się z nim oswoił i utrwalił podstawy - najlepiej do poziomu średnio zaawansowanego. Dobrym momentem na wprowadzenie kolejnego języka jest piąta klasa szkoły podstawowej. Specjaliści radzą, by przygodę z językami zaczynać od angielskiego ze względu na stopień jego trudności.

Pamiętajmy, że małe dziecko nie ma oporów przed mówieniem. Nie przejmuje się też popełnianymi błędami. Uczy się języka na podobnej zasadzie, na jakiej poznawało język ojczysty, czyli intuicyjnie – mówi Ewa Krupska, Dyrektor ds. nauczania w certyfikowanej przez PASE York School of English.

Nauka kolejnych języków przychodzi coraz łatwiej, dlatego nawet przy założeniu, że będą wprowadzane w kilkuletnich przerwach, dziecko ma szansę nauczyć się dobrze trzech, czterech języków obcych nim osiągnie dorosłość i stanie do wyścigu o satysfakcjonującą pracę. Znajomość języków pobudza także wyobraźnię, rozwija intelekt i uczy otwartości na inne kultury, zatem kształtuje to, co w procesie wychowawczym i edukacyjnym jest niezwykle istotne.

Ta czy nie ta? – Oto jest pytanie!

Szkoła językowa dla dziecka musi być najlepsza. To zasada kardynalna. Ze względów metodycznych niewskazane są eksperymenty z częstym zmienianiem szkoły. Lepiej na początku przeznaczyć więcej czasu na poszukiwania odpowiedniej szkoły i mieć później pewność, że dziecko znajduje się w rękach profesjonalistów. Przed wyborem placówki warto zwrócić uwagę na kilka, niezwykle istotnych czynników.

Przede wszystkim doświadczenie. Dobra szkoła językowa posiada autorskie programy nauczania i odpowiednio przygotowanych nauczycieli. Lektorzy pracujący z dziećmi, oprócz solidnej, udokumentowanej wiedzy językowej, powinni posiadać także odpowiednie przygotowanie pedagogiczne.

Dobry kontakt nauczyciela z dzieckiem, to podstawa, jeśli dziecko ma z zapałem podchodzić do nauki. Bardzo ważne jest również podejście lektora do… samych rodziców, a więc to, czy jest dla nich dostępny i na bieżąco informuje o postępach swojego podopiecznego. Docenione przez nas szkoły idą o krok dalej i organizują tzw. lekcje pokazowe, podczas których rodzice mogą zobaczyć swoje pociechy w akcji – mówi Katarzyna Płaza, Kierownik Biura Zarządu Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych PASE.

Ważna jest liczebność i kształt grup. Tylko w małych (max. 6-8 osób) grupach dziecko ma szansę otrzymać od lektora tyle uwagi, ile potrzebuje. Nie bez znaczenia jest też wiek i poziom znajomości języka pozostałych kursantów. Choć dzieci w zbliżonym wieku mają podobne możliwości językowe i lepiej dogadują się ze swoimi rówieśnikami, nauka nie będzie efektywna, jeśli stopień ich zaawansowania będzie się znacząco różnił. Jeśli dziecko uczyło się już wcześniej języka obcego, szkoła - przed rozpoczęciem kursu - powinna zaprosić je na spotkanie z metodykiem, który oceni umiejętności malucha i przydzieli go do odpowiedniej grupy.

Dobrze zasięgnąć języka i zapytać rodziców oraz uczniów o to, jak oceniają daną szkołę. Placówka, o której dobrze się mówi, jest z pewnością bardziej wiarygodna. Jeśli do tego posiada certyfikat potwierdzający najwyższe standardy nauczania dzieci, wybór nie powinien pozostawiać wątpliwości.

W Polsce organizacjami, które takie certyfikaty przyznają, są Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych PASE oraz europejska organizacja EAQUALS. Rekomendacja ze strony jednej z nich to gwarancja profesjonalizmu, solidności i rzetelności szkoły.

Szkołom, które starają się o nasz znak jakości stawiamy poprzeczkę bardzo wysoko. Skrupulatnie sprawdzamy, czy szkoła spełnia wszystkie stawiane przez nas wymagania. A nie ma ich mało. Wszystko po to, by rodzice, widząc znak jakości PASE, wiedzieli, że danej szkole mogą zaufać – mówi Katarzyna Płaza. I z uśmiechem dodaje: Często zdarza się, że dzieci tak dobrze bawią się na kursach, że nie chcą nawet wracać do domu. A to mówi samo za siebie.

Polskie Stowarzyszenie na rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych PASE skupia profesjonalne szkoły językowe o wysokim standardzie i skuteczności nauczania.

Głównym celem Stowarzyszenia jest dbałość o jakość w nauczaniu języków obcych.

PASE opracowało system oceny jakości placówek, oparty na surowych kryteriach, który stanowi narzędzie służące do weryfikacji działalności szkoły. Szkołom, które pozytywnie przeszły inspekcję, na 3 lata zostaje przyznany certyfikat jakości: Znak Jakości PASE.

Znak Jakości PASE już od 15 lat jest gwarancją solidności i profesjonalizmu szkoły językowej.

Szczegółowych informacji udziela:
Katarzyna Płaza
Kierownik Biura Zarządu PASE
tel. 022 226 39 69
e-mail: katarzyna.plaza@pase.pl

Anna Kowalewska
RPR Group
tel. 022 622 17 72
e-mail: a.kowalewska@rprgroup.com.pl

ostatnia zmiana: 2009-09-09
Komentarze
 
Polityka Prywatności