Znajdź nas na   

Angielski dla początkujących w Just Time: czas zacząć mówić

czy-mowisz-po-angielsku

Początki z angielskim bywają... różne. Jedni rzucają się w wir nauki, by po chwili stracić zapał. Inni walczą dłużej, ale przytłacza ich gramatyka i brak realnych efektów. No bo jak tu utrzymać motywację, gdy nie czujesz, że robisz postępy? Okazuje się, że kluczem może być odwrócenie kolejności i skupienie się na tym, co najważniejsze – na praktyce. Bo żeby mówić, trzeba... mówić. Proste?

Spis treści

Zapał, który gaśnie

Wielu studentów zna ten scenariusz: nowy rok, nowy zapał do angielskiego. Ale entuzjazm często znika równie szybko, jak się pojawił. Dlaczego? Często powodem jest frustracja. Kiedy mimo włożonej pracy i godzin spędzonych nad książkami, nadal boisz się odezwać, motywacja leci na łeb. Najdalej zachodzą ci, którzy czują, że mogą w praktyce wykorzystać to, czego się nauczyli.

Każdy może, ale jak?

Prawda jest taka, że nie ma osób, które "nie są w stanie" nauczyć się języka. Każdy może to zrobić! Cel jest jeden – komunikacja. Jednak drogi do tego celu bywają bardzo różne, jedne bardziej skuteczne, inne mniej. Przez lata powstało mnóstwo teorii i metod nauczania.

Mów, po prostu mów

Doświadczenie niektórych szkół językowych, jak Just Time, po ponad 16 latach pracy z kursantami podpowiada jedno: aby nauczyć się mówić, trzeba po prostu zacząć mówić. Brzmi banalnie, ale to fundament, o którym często się zapomina, skupiając się na skomplikowanych regułkach.

Metoda, która stawia na mówienie

Jednym ze sposobów realizacji tej prostej zasady jest Metoda Bezpośrednia (Direct Method For English). Stawia ona na naturalną kolejność przyswajania języka, dokładnie tak, jak uczyliśmy się mówić po polsku jako dzieci. Kolejność to: Słuchaj, Mów, Czytaj, Pisz.

Jak uczyliśmy się języka?

Pomyślmy: najpierw był etap słuchania (jako niemowlaki). Potem pierwsze próby mówienia (jako dzieci). Dopiero znacznie później, w przedszkolu i szkole, przyszła kolej na czytanie (przedszkolak) i pisanie (pierwszoklasista). To naturalny proces, który sprawdza się od tysięcy lat.

Odwrócona kolejność w szkołach

Tymczasem tradycyjne metody nauki języka obcego często każą nam... uczyć się od tyłu. Dlaczego więc robić to inaczej? Najpierw poznajemy zasady pisowni, potem gramatykę i czytanie, a mówienie zostaje gdzieś na szarym końcu. Efekt? Ludzie potrafią rozwiązać test, ale boją się zamówić kawę.

Słuchanie i mówienie na start

Dlatego kursy dla początkujących w szkole Just Time stawiają sprawę jasno: na pierwszym miejscu jest słuchanie i mówienie. To te dwie sprawności są kluczowe, aby przełamać barierę. Dopiero później, stopniowo, dołączane są pozostałe elementy – czytanie i pisanie.

Szansa dla początkujących i zniechęconych

Takie podejście to szansa nie tylko dla tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z angielskim. To także opcja dla tych, którzy po drodze stracili już wiarę w swoje możliwości i uznali, że "angielski nie jest dla nich". Okazuje się, że może być, jeśli tylko podejdzie się do niego z innej strony.

Podsumowanie

Nauka języka to proces, ale nie musi być drogą przez mękę. Kluczem jest znalezienie metody, która zamiast zniechęcać, daje szybkie poczucie sprawczości. Okazuje się, że czasem najprostsze zasady – jak ta, że mówienia uczymy się przez mówienie – są po prostu najskuteczniejsze.


opublikowano: 2025-11-06
« powrót
Komentarze
Polityka Prywatności