Nauka języka w firmie

Rozwój potencjału pracowników jest niezbędny do rozwoju całej organizacji, a nierzadko umiejętności porozumiewania się w języku angielskim mogą zaważyć na wizerunku całej firmy. Aby firma mogła uzyskać oczekiwane efekty, do szkolenia musi podejść w sposób świadomy i rozważny, z kolei zadaniem ośrodka szkoleniowego jest przygotowanie szkolenia tak, jakby było szytym na miarę strojem.

Analiza potrzeb

Szkolenia językowe dla firm różnią się w zasadniczy sposób od nauczania języka dla osób indywidualnych. W przypadku szkolenia dla firm, zadaniem instytucji odpowiedzialnych za przeprowadzenie szkolenia jest nie tylko dopasowanie go do potrzeb klienta, ale również przeprowadzenie firmy przez proces szkolenia. Szkolenie składa się z kilku niesamowicie ważnych i uzupełniających się elementów, które dla ośrodka szkoleniowego powinny być wyznacznikiem efektywnej realizacji szkolenia.

W jaki sposób badać potrzeby?

Pierwszy etap – analiza potrzeb językowych – jest jednocześnie najważniejszy. Potrzeby szkoleniowe powinny być rozpatrywane nie tylko na poziomie pojedynczego pracownika, ale również stanowiska i organizacji. Umiejętności zdobywane na każdym z tych poziomów mają za zadanie wzajemnie się uzupełniać.

Najpopularniejszą metodą badania potrzeb szkoleniowych jest wywiad bezpośredni, który uwzględnia rozmowę z przełożonym oraz koordynatorem szkolenia. Kolejnym narzędziem oceny potrzeb, niezbędnym w szkoleniach językowych, jest test badający kompetencje zawodowe oraz umiejętności komunikacyjne dla danego stanowiska.

Ustalanie celu – określanie oczekiwanych rezultatów

Następnym krokiem jest ustalenie szczegółów programu szkolenia, na który składają się wyznaczone przez nas cele.

Cele szkolenia powinny uwzględniać:

a) przedstawienie problemu (luk kompetencyjnych),
b) obszarów które chcielibyśmy zmienić (umiejętności komunikacyjnych, umiejętności językowych, wiedzy),
c) oczekiwane rezultaty,
d) czas trwania szkolenia – czas potrzebny do osiągnięcia oczekiwanych rezultatów,
e) kryteria osiągnięcia celu – ustalenia dotyczące tego po czym poznamy, że cel szkolenia został zrealizowany i w jaki sposób będziemy wymagać, by nabyte umiejętności były stosowane,
f) zakres tematyczny (działania i treści) pozwalające na zrealizowanie celów końcowych.

Zgodność z programem szkolenia stanie się później podstawą do oceny jakości świadczonych usług – pozwoli nam na ocenę realizacji szkolenia, umożliwi nam również kontrolowanie jego przebiegu i ewentualną modyfikację.

Planować szkolenie

Kolejny - trzeci etap procesu szkolenia - to planowanie, gdzie niezbędnym jest odpowiedzenie na pytanie dotyczące tego, jakie cele chcemy osiągnąć dzięki szkoleniu oraz za pomocą jakich metod i technik te wyznaczone cele zostaną osiągnięte. Na tym etapie ustalamy nazwę szkolenia, zakres tematyczny, metody szkoleniowe, czas trwania szkolenia, trenerów prowadzących oraz miejsce odbywania się warsztatów.

Realizacja szkolenia

Wyznacznikiem realizacji szkolenia jest harmonogram szkolenia, który pozwala na jego monitoring - kontrolowanie przebiegu oraz sam odbiór szkolenia. W trakcie trwania szkolenia językowego (po każdych zajęciach lub w regularnych odstępach, np. miesięcznych) firma realizująca szkolenie sporządza tzw. raporty oceny szkolenia. Raporty te nie są wyznacznikiem realizacji założonych celów, ich zadaniem jest przedstawienie reakcji uczestników na szkolenie.

Ocena szkolenia

Należy podkreślić, że oprócz oceny jakości szkolenia w jego trakcie niezbędna jest również ocena szkolenia po jego zakończeniu. Ocena po szkoleniu, zawierająca raport dotyczący nabytych kompetencji uczestników, pozwala stwierdzić, na ile zaplanowane cele zostały zrealizowane. Zawarte wskazówki rozwoju kompetencji pozwalają na ustalenie kroków które mogą pomóc w doskonaleniu zdobytych umiejętności. Ten etap uwzględnia ustalenie elementów, które należy poddać modyfikacji w kolejnym cyklu szkolenia, co ułatwić ma podjęcie decyzji o dalszych działaniach w zakresie szkoleń.

źródło: nf.pl

ostatnia zmiana: 2009-12-22
Komentarze
 
Polityka Prywatności