Wraz ze wzrostem świadomości edukacyjnej Polaków przez wiele ostatnich lat rosło zapotrzebowanie na kursy językowe. Jednocześnie wywołując rywalizację pomiędzy szkołami. Dziś wykrystalizowany rynek, na którym zajęli już swoje pozycje najwięksi gracze zmierza w nowym kierunku. Co będzie to oznaczało dla słuchaczy?
Rynek usług edukacyjnych przeszedł od 1989
roku ogromną transformację. Dziś podejmując naukę w placówce prywatnej
dokładnie sprawdzamy jakość nauczania, kompetencje kadry wykładowców oraz poziom
serwisu. Uznana marka i związane z nią wypracowane standardy nauczania i obsługi
klientów dają nam pewne gwarancje dobrego wyboru. A jest w czym wybierać.
Oferta szkół językowych w Polsce jest bardzo bogata
i stale staje się lepsza. Na rynku jest kilkanaście dużych szkół o zasięgu
ogólnopolskim, szkoły działające regionalnie oraz wiele funkcjonujących lokalnie.
Kilka sieciowych szkół językowych oferuje teraz współpracę na zasadach
franczyzowych. Zyskały profesjonalną wiedzę, którą teraz mogą się dzielić.
– W ostatnich latach rynek dynamicznie się rozwijał,
a dziś stabilizuje się. Wykruszają się małe szkoły, a rozwijają się te, które
mają dobry program i długoletnie doświadczenie – twierdzi Tatiana Saternus,
dyrektor metodyczny ze Szkoły Języków Obcych Profi-Lingua. – Uznane na rynku
szkoły zaczynają rozwijać dziś sieć swoich placówek także poprzez współpracę na
zasadach franczyzy. Oferują wykorzystanie swojego znaku towarowego, know-how,
kultury organizacyjnej i zdobytej na
rynku pozycji firmom, które chcą inwestować w tą branżę. Nasza szkoła także
zdecydowała się na ten kierunek rozwoju i mamy już pierwszą tego typu placówkę
w Chorzowie. Funkcjonuje dokładnie w takim samym standardzie jak 21 innych
naszych oddziałów - mówi.
Co zyskuje klient?
Niewątpliwą korzyścią
wejścia do systemu franczyzowego jest zminimalizowanie ryzyka niepowodzenia
przedsięwzięcia. A jaką korzyść mają słuchacze? Gwarancję jakości, rzecz jasna.
Pewność, że podejmują naukę w nowej placówce, ale wykorzystującej od początku
wiedzę i skuteczne metody nauczania szkoły o ustalonej renomie. Utytułowane
szkoły, działające na bazie własnych struktur wspierają placówki franczyzowe
udostępniając swoje schematy działań marketingowych i sposoby zarządzania. Taka
pomoc pozwala oferować kursy w konkurencyjnej cenie. Dlatego można zaryzykować
tezę, że w pewnej perspektywie czasu rynek
zdominują wyłącznie profesjonalne szkoły sieciowe.
Szkoły publiczne wciąż rzadko zapewniają wysoki
poziom nauczania języków i dlatego wiele osób decyduje się na prywatne
dokształcanie. Pracodawcy wymagają teraz już
nie tylko znajomości jednego języka obcego, ale w wielu przypadkach dwóch, a
nawet trzech. Znajomość angielskiego, nazywanego łaciną XXI wieku to dziś
podstawowa kwestia dla wszystkich. Większość dorosłych zna
maksymalnie jeden język obcy. Kolejne pokolenia będą musiały znać ich więcej. Popyt na edukację językową będzie trwał dopóki jakość nauczania nie polepszy się
w państwowych szkołach, a w tej materii najprawdopodobniej nieprędko się cokolwiek
zmieni. Zahamowanie rozwoju tej branży więc nam nie grozi.