Praca za język, język do pracy

Jak twierdzi redakcja stołecznego wydania "Gazety Wyborczej", kiedyś mówiło się, że warto znać języki obce, bo to poszerza horyzonty i ułatwia kontakty za granicą. Dziś nieznajomość przynajmniej podstawowego angielskiego zmniejsza do minimum nasze szanse na zdobycie dobrej pracy. - 80 proc. uczących się języka obcego mówi, że musi to robić - twierdzi Grażyna Słowikowska z Centrum Językowego Berlitz.

Pracownicy nie mogą już uczyć się języka latami. Pracodawca wymaga od nich, żeby umieli go na przysłowiowe wczoraj. Modne stały się więc kursy intensywne, szybkie, gdzie lekcje są codziennie, czasami po parę godzin, najczęściej tylko z obcokrajowcem i tylko w języku obcym. - Czasami klienci wychodzą z lekcji tak wymęczeni, że nie potrafią już myśleć w swoim języku - mówią lektorzy - To działa. Szefowie w Polsce i za granicą wymagają coraz więcej. Nie wystarczy już zaawansowana, ogólna znajomość języka.

Obowiązkową staje się specjalistyczna, fachowa terminologia. Języka specjalistycznego możemy się uczyć indywidualnie lub w małych grupach, na kursach otwartych, stacjonarnych lub w dużym zespole na żądanie pracodawcy. Szkolenia na masową skalę proponują już nie tylko korporacje, ale też małe firmy. Pracodawcy wysyłają swoich pracowników na wszelkiego rodzaju kursy specjalistyczne. Szkoły językowe są otwarte na potrzeby firm. W swojej ofercie mają kursy dla menedżerów, pracowników marketingu, księgowych, informatyków, negocjatorów, telemarketerów czy specjalistów od reklamy i public relations.

- Jeśli trzeba, przygotowujemy nawet kursy dla pilotów i kontrolerów lotów - mówią właściciele szkół. Dodatkowo uczą socjotechniki i innych umiejętności przydatnych w zawodzie. Takie szkolenia prowadzi już większość szkół - na wszystkich poziomach, a w niektórych przypadkach w każdym możliwym języku. Niektóre szkoły, jak Profi Lingua, Poliglota czy Empik, wręcz się w takich kursach wyspecjalizowały. Lekcje mogą być przeprowadzane w siedzibie klienta lub w szkole. Pracodawca płaci za kurs jedną stawkę, niezależnie od liczby pracowników biorących w nim udział - najczęściej od 80 do 100 zł za 45 min lekcji. Cenę uzależnia się od miejsca położenia siedziby firmy, czyli jej odległości od szkoły, typu lektora (Polak czy tzw. native speaker) i trudności przygotowania kursu.

źródło: nf.pl

ostatnia zmiana: 2010-03-05
Komentarze
 
Polityka Prywatności