Przede wszystkim trzeba pamiętać, że wypowiedź musi być zgodna z tematem. To sprawa ogromnej wagi, albowiem za pracę nie na temat, nawet bezbłędną, zdający otrzymuje zero punktów, a to może się skończyć oblanym egzaminem.
Wbrew pozorom taka sytuacja, że uczeń nie rozumie tematu, który wybrał
nie jest całkowicie nieprawdopodobna. Kilka lat temu jeden z tematów na
egzaminie pisemnym brzmiał: The Hazards of the World Today. Kilku
zdającym nie przyszło do głowy, że angielskie słowo hazard (zagrożenie)
może znaczyć co innego, niż identyczne słowo polskie, i zaczęli się
rozwodzić nad zgubnymi skutkami gry w ruletkę. Należy więc bardzo
starannie przeczytać i zrozumieć wszystkie tematy i zastanowić się,
który z nich daje nam szansę na najlepsze rezultaty. Wcale nie musi to
być temat, który na pierwszy rzut oka wydaje się najciekawszy.
Jakikolwiek
wybieramy temat, pamiętajmy, że tekst musi być logicznie podzielony na
spójne akapity. Trzeba zawsze pamiętać o tym, że ten tekst będzie ktoś
czytał i dobrze byłoby, żeby mógł go zrozumieć. Nie próbujmy
karkołomnych konstrukcji myślowych, zrezygnujmy ze skomplikowanych
rozważań filozoficznych, starajmy się pisać jasno i zrozumiale. Nie
piszmy wszystkiego, co wiemy na dany temat. Logika wywodu powinna być
dla nas sprawą najważniejszą. Dlatego też warto poświęcić nieco czasu na
zaplanowanie pracy (wiem, wiem - pisanie planu wypracowania to zmora
każdego ucznia, ale kiedy już się człowiek do tego zmusi, rezultaty
zazwyczaj przekraczają najśmielsze oczekiwania).
Dla uzyskania
wysokiej punktacji za bogactwo językowe, należy unikać pisania krótkich
pojedynczych zdań, powtarzania identycznych konstrukcji zdaniowych i
słów (zamiast trzy razy very może być exceptionally, extremely lub
deeply). Trzeba próbować łączyć krótkie zdania, najlepiej używając
różnych sposobów łączenia (zamiast She saw him. She turned round and
started to run. This was a mistake. - When she saw him, she turned round
and started to run, which was a mistake.). Należy również pamiętać o
łączeniu poszczególnych części tekstu (akapitów) przy pomocy znanych
wszystkim linking phrases, takich jak first of all, another thing is,
secondly, to sum up etc.
Pisząc wypracowanie trudno jest uniknąć
błędów, prawie każdy je popełnia, ale można ograniczyć ich liczbę,
poświęcając parę minut na sprawdzenie tekstu. Pamiętajmy, żeby sprawdzać
czytając uważnie każde słowo (przebieganie tekstu oczami nie na wiele
się zdaje). Jeśli zostało niewiele czasu, nie należy go tracić na
zastanawianie się nad czymś, czego i tak nie jesteśmy pewni, lepiej się
skoncentrować na poprawieniu takich błędów, co do których nie ma
najmniejszych wątpliwości, a które zawsze się popełnia, czy to z
pośpiechu, czy przez nieuwagę. Dobrze jest wiedzieć, jakie błędy
człowiek popełnia najczęściej (końcówki w trzeciej osobie, przedimki,
błędne użycie czasów), i na to właśnie zwrócić szczególną uwagę przy
sprawdzaniu.
I na koniec rzecz bardzo istotna, a przez wiele osób
ignorowana - czytelność pisma. Proszę pamiętać, że jeżeli pracę czyta
się z trudem, to nawet przy dobrej woli egzaminatora, sprawia ona
wrażenie gorszej, niż jest w rzeczywistości. Starajmy się więc pisać
czytelnie, zostawiając marginesy i spore odstępy między wierszami.
Źródło: nauka.pl
Foto: openphoto.net