Motywacja

Motywacja jest kluczem do nauki języków obcych i osoby zajmujące się zawodowo nauczaniem języków obcych powinny to zawsze mieć na uwadze, opracowując kursy i planując działania mające na celu promocję języków obcych.

Niezależnie od tego, czy uczniowie są małymi dziećmi czy też osobami dorosłymi, czy nauka odbywa się w placówce publicznej (w szkole) czy też prywatnie (poza klasą) motywacja do nauki języka zwiększa zainteresowanie, co sprawia, że atmosfera towarzysząca procesowi dydaktycznemu jest miła zarówno dla nauczyciela, jak i ucznia.

W warunkach szkolnych motywacja ucznia jest często mała lub wcale jej nie ma. Stanowi to prawdziwe wyzwanie dla lektorów, którzy pragną zachęcić uczniów do dalszej nauki i postępów. Lektorzy powinni w takiej sytuacji stosować takie ćwiczenia i stwarzać takie okazje do używania języka docelowego, które są motywujące same w sobie. Dobra znajomość stylów uczenia się, które reprezentują uczniowie oraz stosowanych przez nich strategii, jest niezwykle potrzebna, by osiągnąć sukces w zwiększeniu motywacji uczniów, niezależnie od tego, w jakim są wieku.

Motywacja przez kontakt z językiem docelowym i kulturą

Istnieje wiele sposobów, by uczniowie nawiązywali kontakty z językiem docelowym i kulturą: dzięki możliwościom, jakie stwarza Internet, takim jak na przykład European Schoolnet lub nauka w tandemie językowym czy też w formie współpracy nad projektami na poziomie klasy, szkoły lub społeczności lokalnej.

Program „Uczenie się przez całe życie” stwarza możliwości i daje finansowe wsparcie dla inicjatyw takich jak wymiana, nauka za granicą, asystentura, współpraca nad projektami – wszelkiego rodzaju działań na rzecz zwiększenia motywacji wśród uczniów, nauczycieli i innych osób związanych zawodowo z nauczaniem języków obcych.

Informacje o strategiach pokonywania najczęściej napotykanych przez osoby dorosłe trudności w nauce języka obcego można odnaleźć we ‘wskazówkach dla uczących się’ i w ‘sposobach uczenia się’ na stronie Lingu@net Europa

Motywowanie poprzez kontakt z innymi partnerami projektu

Osoby związane zawodowo z nauczaniem języków obcych mogą się dowiedzieć więcej o tym, jak motywować uczniów, jak promować naukę języków obcych dzięki kontaktom przy realizacji projektu internetowego. Praca w sieci z innymi specjalistami z tej dziedziny jest zazwyczaj dobrą okazją do wymiany doświadczeń i zdobycia wiedzy na temat sprawdzonych metod. Transfer metody lub pomysłu z jednego kraju, języka i środowiska językowego do drugiego jest dobrym sposobem na zwiększenie motywacji zarówno wśród odbiorców, jak i nauczających.

Sieci językowe i źródła internetowe takie jak Lingua Connections, Lingu@net Europa, Euro Languages Net i eEuroinclusion podają listę projektów, które mogą pomóc nauczycielom języków obcych w wyborze metod i narzędzi służących do zwiększania motywacji uczniów.

Trzeba pamiętać, że motywacja i promocja nie gwarantują przetrwania dobrych metod nauczania i pomocy dydaktycznych. Ta ciągłość może być zagwarantowana właśnie poprzez stosowanie i waloryzację przykładów dobrej praktyki w zakresie nauczania języków obcych oraz narzędzi wspomagających naukę języka.

Motywowanie przez pozytywne przesłanie

Osoby zajmujące się zawodowo nauczaniem języków obcych mogą wspierać motywację do nauki języków poprzez popularyzowanie następujących informacji (wśród uczniów, lektorów, rodziców, decydentów):

  • Warto rozwijać te umiejętności w zakresie nauki języka obcego, na które jest akurat zapotrzebowanie w języku docelowym. Nie należy upierać się przy doskonaleniu wszystkich sprawności językowych (rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych, mówienie i pisanie);

  • Określone korzyści przynosi także nauczanie modułowe i kształcenie pojedynczych sprawności pod kątem egzaminów certyfikatowych, a także zapoznawanie z charakterem testów i porównywanie struktury testów sprawdzających znajomość różnych języków;

  • Nauka języka obcego może być oknem na świat dla ludzi, którzy czują się wyobcowani psychicznie, społecznie lub z przyczyn geograficznych;

  • Warto poznać strategie zastosowane przez osoby, które odniosły sukces w nauce języka obcego w różnych sytuacjach, także prywatnych;

  • Istnieją serwisy mające na celu udzielanie pomocy w poszukiwaniu miejsc nauki i sposobów na dobry początek.

Źródło: ec.europa.eu

ostatnia zmiana: 2010-09-28
Komentarze
 
Polityka Prywatności