Im wcześniej tym lepiej

Jak informują kanadyjscy i francuscy naukowcy - korzyści poznawcze z dwujęzyczności można zauważyć dużo wcześniej, niż to wynikało z dotychczasowych badań. A zatem im wcześniej dziecko zacznie uczyć się drugiego języka, tym lepiej dla jego koncentracji i uwagi.

Korzyści poznawcze płynące z bilingwizmu są zauważalne wcześniej niż wynikało z dotychczasowych badań - informują kanadyjscy i francuscy naukowcy, których wnioski ukazały się w "Journal of Experimental Child Psychology".

Zespół naukowców z Uniwersytetu Concordia w Montrealu, Uniwersytetu York w Toronto i francuskiego Uniwersytetu Prowansji badał rozumienie angielskich i francuskich wyrazów wśród 63 dwulatków, by sprawdzić, czy dwujęzyczne dzieci uczą się w każdym języku podobnej liczby słów co ich jednojęzyczni rówieśnicy.

Zdaniem autorów badań, bardzo wczesna ekspozycja dzieci na drugi język może nie tylko sprawić, że zasób słownictwa rozwinie się równolegle w obu językach, ale także pozytywnie wpłynąć na zdolność koncentracji uwagi.

"Zaobserwowaliśmy, że przed 24. miesiącem życia dzieci dwujęzyczne zdobyły już zasób słownictwa w obu językach i w pewnym stopniu nauczyły się przechodzić z jednego języka na drugi" - zauważa dr Diane Poulin-Dubois, psycholog z Uniwersytetu Concordia.

Badaną grupę dwulatków podzielono na dzieci jedno- i dwujęzyczne (które od urodzenia miały kontakt z dwoma językami). Ustalając poziom bilingwizmu naukowcy opierali się na danych zebranych podczas wywiadów z rodzicami. Maluchy brały zaś udział w pięciu testach sprawdzających ich umiejętności językowe i poznawcze.

"Dwujęzyczne dzieci lepiej niż jednojęzyczne radziły sobie z zadaniami, podczas których celowo rozpraszano ich uwagę. Ta zaleta bilingwizmu jest prawdopodobnie związana z doświadczeniem w słuchaniu i używaniu dwóch języków" - mówi dr Poulin-Dubois.(PAP)

Foto: openphoto.net


ostatnia zmiana: 2011-01-21
Komentarze
 
Polityka Prywatności