Wszyscy piszą o fiszkach, ale nie do końca wyjaśniają mechanizm pracy z nimi. Na małych karteczkach zapisujesz z 1 strony nowe słówko z drugiej jego tłumaczenie (najlepiej w kontekście lub z czasownikiem, bo część słów zmienia znaczenie przy zmianie kontekstu, obowiązkowo z rodzajnikiem). Fiszki możesz zabierać ze sobą i czytać je wszędzie.
Jeżeli uczysz się słownictwa tematycznego rób mapy słówek. Na dużej kartce (blok rysunkowy nr 2) po środku napisz słowo „matkę" np.: rośliny, od nich będą na kształt gałęzi szły słowa bardziej szczegółowe: drzewa, kwiaty, warzywa, owoce, ... a od tych jeszcze bardziej szczegółowe: sosna, jabłoń, jarzębina, bez,... / róża, tulipan, fiołek, .../ marchewka, ogórek, ziemniak,... / jabłko, gruszka, winogrono, ... Mapy słówek mogą być dodatkowo dekorowane ilustracjami.
Naucz się sam tworzyć swoje haki pamięciowe. Możesz kojarzyć słówka z podobnym w innym j. obcym, lub z rytmem wymowy, podobieństwem wymowy z innym słowem, skojarzeń możesz mieć wiele i wcale nie muszą być sensowne. Ważne, że pomagają Ci coś zapamiętać.
Bardziej zaawansowani mogą tworzyć tzw. karty słów - słowo jest zapisane w definicji, zdaniu, cytacie, powiedzeniu, przysłowiu ... które znajdziesz bez problemów w Internecie. Inną znaną metodą jest personifikacja słówek na karcie czyli tworzenie zdań, które są związane z Tobą, Twoją rodziną, znajomymi, hobby.