Przez pryzmat psychologii, naukę języka można ująć jako problem, który musimy rozwiązać. A kiedy rozwiązanie problemu jest warunkiem uzyskania jakiejś nagrody, to każdy przy powtarzaniu się danej sytuacji, wykorzystuje swoje dotychczasowe doświadczenia. Samo powtarzanie tej sytuacji wpływa na skrócenie czasu wykonywania i zmniejsza liczbę błędów. Świadczy to o opanowaniu problemu, a zatem jest to proces uczenia się.
Dlatego właśnie kurs językowy powinien skupiać uwagę nie na
zasypywaniu nowościami ucznia, lecz na stopniowym ich wdrażaniu,
przywiązując największą wagę do powtarzania. Cała tajemnica tkwi w tym
właśnie punkcie, ale kłopot z kolei leży po przeciwnej stronie.
Uczniom
najzwyczajniej nie chce się powtarzać tego samego. Reguła, że im
szybciej chcemy coś osiągnąć, tym szybciej musimy działać, w złej
interpretacji przeniosła się do nauki. Powoduje bowiem wzrost jej
chaotyczności przez co traci ona swoją skuteczność, a w uczestniku
wzbiera frustracja. (artelis.pl)