Myślenie to podstawa
Metoda Michel'a Thomas'a - żadnych zadań domowych, sprawdzianów, ani notatek, automatyczne odpowiedzi w czasie konwersacji, a jako podstawa - myślenie w danym języku.
Michel Thomas - Polak żydowskiego pochodzenia, urodzony w Łodzi,
posiadł znajomość 7 języków obcych. W 1947 wyemigrował do USA,
gdzie w Beverly Hills otworzył swoją własną szkołę językową. To właśnie
tam sformułował własną metodę nauki języka, która
pozwala zupełnie początkującemu studentowi stać się konwersacyjnie
biegłym w ciągu zaledwie kilku dni.
O co chodzi w tej metodzie?- Nie ma żadnych zadań domowych, kartkówek, sprawdzianów, testów, itp.
- W czasie nauki nie robi się żadnych notatek.
- Pełna odpowiedzialność za efekt nauki leży po stronie nauczyciela, a nie ucznia.
- Najważniejsze, aby uczeń poczuł się wyluzowany, zrelaksowany, skoncentrowany, czyli należy pozbyć się stresu i zdenerwowania.
Jak wygląda proces nauki?
- Na
samym początku jest krótkie wprowadzenie. Nauczyciel mówi kilka
prostych słów i wyrażeń w obcym języku, objaśnia ich znaczenie, itp.
- Po
tym wprowadzeniu, nauczyciel pyta studenta „Jak powiedziałbyś: … ?” i
podaje zdanie w języku ojczystym studenta, które ten musi powiedzieć w
języku obcym. Pytania nauczyciela odnoszą się do tych słówek i zdań,
które wspomniał w swoim wprowadzeniu.
- Wszystko zaczyna się od bardzo prostych słówek i wyrażeń, a z biegiem czasu przechodzi się do bardziej zaawansowanych.
- Słówka
i wyrażenia podawane przez nauczyciela nie są przypadkowe, ale składają
się one na większe – tak jakby – bloki, z których w danym języku
tworzone są wszelkie typu wyrażenia.
- Kiedy student udzieli
prawidłowej odpowiedzi na pytanie nauczyciela, ten powtarza jeszcze raz prawidłową odpowiedź w odpowiedni sposób, aby zaakcentować wymowę.
- Jeśli student udziela
błędnej odpowiedzi, to rolą nauczyciela jest sprawić, aby student sam
znalazł błąd w swojej odpowiedzi, poprawił go i sformułował prawidłową
odpowiedź.
- Najważniejsze słówka i wyrażenia są często powtarzane w czasie całej nauki.
- Zasady gramatyczne są wprowadzane stopniowo, ale co ciekawe pomija się
całkowicie stosowną terminologię (czyli nikt nie mówi, że dane zdanie
jest w czasie przeszłym, dane słowo jest przymiotnikiem, itp.).
Źródło: wieszjak.pl
ostatnia zmiana: 2011-06-29